سازه های بتنی شکنندگی بسیاری دارند، برخلاف تصوری که انسان با توجه به اسم آن ها در ذهنش نقش می بندد. مقاومت پایین این سازه ها به دلیل سطح مقاومت کششی پایین بتن است. برای جبران این ضعف در سازه ها که می تواند ترک در بتن ایجاد نماید، تکنولوژی جدیدی تحت عنوان پیش تنیدگی روی کار آمده است. در این روش ترکیب بتن با میلگردهای بتنی صورت گرفته و به منظور بالا رفتن سطح باربری و تحمل بتن، ان را تحت کشش قرار می دهند. از محصولات تولید شده توسط این روش می توان به تیرچه پیش تنیده اشاره نمود. در این مقاله می خواهیم به جواب سوال های خود برسیم، تیرچه پیش تنیده چیست؟ کاربرد تیرچه پیش تنیده چیست؟ مزایا و معایب تیرچه پیش تنیده چه می باشد؟ مزایا و معایب سقف پیش تنیده چیست؟

متصل شدن دو ماده که تحت تنش هایی قرار گرفته اند و بتوانند نیروهای موجود در همدیگر را خنثی سازند، پدیده پیش تنیدگی گویند. زمانی که عملیات پیش تنیدگی بر روی بتن صورت گیرد، خروجی بتن پیش تنیده است. استفاده ی آرماتور ها در این روش به چشم نمیخورد. در روش پیش تنیدگی از کابل هایی با مقاومت کششی بالا در رو سر قالب استفاده می شود.

کابل های مذکور پس از اتمام عملیات جمع شده و میتوانند انرژی فشاری بسیار زیادی را تولید نمایند. در نهایت مقاومت بتن در برابر هر گونه کشیدگی افزایش یافته و بتن قادر است بار بیشتری را نگهداری نماید.